Klub

Tavak létesülnek a völgyben

tavak-letesulnek-a-volgybenOrfű a baranya megyei Hegyháton, a Mecsek-hegység északnyugati “hátánál”, Pécstől 15 km-re elhelyezkedő üdülőfalu. Az orfűi völgy mélyén folydogáló patak három kis falut – Orfűt, Mecsekrákost és Tekerest – font össze. A hatvanas években ezt a területet egységes üdülőterületté formálták, amelyet ma Orfű néven ismer az ország. A hatvanas évek elején a Mecsek-hegység oldalából folyó karsztvizet egy völgyzáró gáttal felfogva felszíni víztározót hoztak létre az orfűi völgyben. Elsőként a 11 ha területű Orfűi-tó készült el 1962-ben. 1966-ban a 72 hektáron elhelyezkedő Pécsi-tó jött létre a horgászok, vízi sportolók nagy örömére. Jellege szerint völgyzárógátas víztározó. Jelenleg Baranya megye legnagyobb vízfelülettel rendelkező tava. Ezeket követte a 30 hektáros Herman Ottó-tó, – nevét az egyik legismertebb magyar természettudósról kapta – ami hal és madár-rezervátum. A negyedik tó 1970-ben készült el, ez a 10 hektáros Kovácsszénájai-tó, amely elsősorban a horgászok örömére szolgál. A négy tó összesen 113 hektár vízfelülettel rendelkezik. A tórendszert a Vízfő-forrás táplálja. Csak a 60-as évektől, a tórendszer kialakításával vált ismertté Orfű, ekkortól beszélhetünk a turizmus elterjedéséről is a mára már kiépített, idilli üdülőparadicsomban. A tórendszert Palkó Sándor egykori Baranya Megyei Tanácselnök álmodta meg, akinek bronz mellszobrát 2004. október 9-én avatták fel a Pécsi-tó partjánál.

Megjelennek a vitorlázók

megjelennek-a-vitorlazokVitorlázásra a 2.5 km hosszú és átlagban 500 méter széles Pécsi-tó alkalmas, elsősorban a kis vitorlás jollék számára ideális. 1967-ben Heinemann István vezetésével, Abosi Tibor, dr. Siptár László, Grull Ottó és Nagy-Pál Jenő létrehozták a Pécsi Vízügyi SE-t és a Geodézia SE-t, ezen egyesületek voltak a tó első vitorlás klubjai. 1968. szeptember 7-én tartották a tavon az első vitorlásversenyt az I. Vásárhelyi Pál Vitorlás Emlékversenyt, amit ezt követően tíz éven keresztül, minden augusztusban megrendeztek. Ebben az időben a tó északi részén a gát közelében folyt a vitorlázás, itt voltak a klubok kezdetleges telephelyei. Két évvel később már három vitorlás klub alakította meg a Baranya Megyei Vitorlás Szövetséget. A harmadik szervezet a Sopiane Vasas SK vitorlás szakosztálya volt. A szövetség elnöke Heinemann István lett. A területi szövetség megalapítását 1971-ben követte a saját lap, a helyi vitorlásújság létrehozása Baranyai Vitorlázás néven. Ebben az időben példamutató vitorlás sportélet volt a Pécsi-tavon, a 71-es évadban már 8 vitorlásversenyt rendeztek az Orfűiek. A baranyai vitorlázás első virágkorával esik egybe, a régió azóta is legsikeresebb versenyzőjének, a szöuli olimpiát megjárt Székely Antal pályafutásának kezdete.

Az első vitorlástábort 1974 júniusában tartották a Vízügyi Igazgatóság munkatársainak gyermekei részére. A 30 táborozót számláló tíz napos képzés sikerén felbuzdulva a Pécsi Vízügyi SE a Sirály KTSZ-nél 6 db Optimistet rendelt, ifjúsági programja megvalósításához. Még ezen év decemberében megalakult a negyedik vitorlás szervezet, a Pécsi Tervező Vállalt Vitorlás Szakosztálya. Sajnos néhány hónap működés után kiderült, nem lesz megoldás a Pécsi-tavi telephely kialakítására, így a vállalat balatoni üdülőjébe tették át székhelyüket és ezzel egyidejűleg megszüntették orfűi működésüket.

A 70-es évek végén Karádi Károly és Jakabos Zoltán kezdeményezésére az orfűi vitorlásélet áttevődött a Pécsi Testnevelés és Természetbarát Egyesület Vitorlás Szakosztályába tekintettel, hogy a vállalatok által fenntartott sportklubok működése elnehezült. A Vízügyi Igazgatóság más sportágakat kezdett preferálni olyannyira, hogy még a hajópark nagy része is elkerült a tóról, pedig ekkorra már voltak országosan is jegyzett orfűi vitorlázók.

Vitorlástelep és kikötő épül

vitorlastelep-es-kikoto-epulFittler Miklós a 80-as évek első éveiben kiharcolt egy új területet az orfűi vitorlázás számára. A gáttól délebbre a tó közepe felé, a nyugati oldalon létesült a ma is használt telep. Reménytelennek látszó küzdelembe kezdett Fittler Miklós és csapata, de az első hívó szóra közel száz baranyai vitorlázó gyűlt össze és segítette az első lépéseket. Az orfűi vitorlázás újraindítását a Magyar Vitorlás Szövetség is támogatta. A kis vitorlázó közösség körbekerítette a frissen szerzett parti telket, sólyát és mólót építettek és hamarosan a kis klubház is kinőtt a földből. Balatoni kapcsolatok révén szinte hetente kapott az orfűi klub egy öreg, felújításra szoruló hajót, sőt a tagság által összeadott pénzből vadonatúj Optimisteket vásároltak Kenesén, North vitorlákkal, darabonként 4000 forintért. A Vízügytől érkezett sportolók elkezdték szervezni az edzéseket és a hajókarbantartást, megkezdődött ismét a versenyvitorlázás. Rendszeressé vált a balatoni versenyeken való orfűi részvétel és kicsivel később a helyi versenyrendezés is állandó lett. A balatoni sportolók felismerték, hogy a Pécsi-tó szakmailag is kiváló gyakorlóterep. A szélviszonyokat mindig befolyásolja a domborzat, a tó alkalmas a fiatal utánpótlás korú sportolók megmérettetésére. Dolesch Iván, az ország akkori egyetlen vitorlás mesteredzője kijelentette: „Orfűn megmérettethetné magát a serdülő korosztály, új környezetben, kis vízfelületen, változó szélviszonyok, akár speciális pályák kijelölése mellett.” A 80-as években több mint nyolcszáz gyermek tanult vitorlázni Orfűn, a vitorlássport újraélesztését követően. Az új telephelyen már otthonra leltek a szörfösök is. Gömöry János tervei alapján elkészült a hangár, amelyet pár évvel később átépítettek és kibővítettek, szemmel láthatóan alakult az ingatlan kikötő jellege. Az anyagi források szűkössége miatt a vizesblokk közvetlenül a bejárat mellett épült fel, így nem kellett átemelő csatornarendszert kiépíteni. A Scherer-család jelentős szerepet vállalt abban, hogy ismét kihívás lett Orfűn versenyezni. Ekkoriban Scherer János „szállította” a legjobb eredményeket Orfűre. A klub, versenyrendezőként kiemelt kategóriájú minősítést kapott. A családi kapcsolatok révén Fittler Miklós édesapja, Fittler Dezső – aki az MVSZ örökös tiszteletbeli tagja – patronálta leginkább országos szinten a Pécsi-tavi vitorlázást. Starnfeld Iván az MVSZ elnöke és Erdélyi István is jelentősen hozzájárult, hogy ezen a kis tavon népszerű lett a vitorlázni. Az MVSZ későbbi vezetésében is találunk olyan vitorlázót Nagy R. Attila személyében, aki ebben a virágzó időszakban orfűi Optimistes volt. Olosz Dávid szintén 1995-ig orfűi sportoló volt, a Pécsi-tavon tanult vitorlázni, majd a nemzetközileg is elismert Sallai – Olosz 470-es páros tagjaként ért el sikereket. Takács Dóra 1998-ban, Op osztályban bajnoki bronzérmet szerzett az Orfűieknek. A 80-as évek végén szörfösök is egyre többen lettek, saját klubházra vágytak. Először három betongarázst állítottak fel a telek déli részén, majd később könnyű sátortetőt húztak a garázsokra. A garázsok előtt úszóstéget tettek vízre. A 90-es években szervezetileg is kiváltak a deszkások a vitorlás szakosztályból, új egyesületet alakítottak. A vitorlás szakosztály elnöke 1988-tól az elvitathatatlan érdemeket szerzett Fittler Miklós lett, majd 1993-ban Ribacz Gyula váltotta a vezetői poszton. A szörfösök kezdeményezését a vitorlázók is követték és 1999. május 21-én megalakították az azóta is működő Orfűi Vitorlás Egyesületet. Az OVE első elnöke Anka Attila lett, aki azóta is vezeti az orfűi klubot, a jelenlegi elnökség tagjai Rendeczki Lajos, Kellényi István, Horváth Zsolt és Ribacz Péter.

Hajók a Pécsi-tavon

hajok-a-pecsi-tavonA tó első két vitorlását Palkó Sándor, a Baranya Megyei Tanács VB elnöke adományozta az orfűi vitorlázóknak. Kezdetben Kalózok voltak a Pécsi-tavon, majd megjelentek az M Jollék és idővel az Optimistek. A vízügyes hajók Balatonra kerülésével a 70-es évek végén szinte eltűntek a vitorlások a tóról. Balatoni és velencei-tavi sporttársak siettek az Orfűiek segítségére azzal, hogy adakozásuk révén jött létre ismét egy jelentős egyesületi hajóflotta. Már az új vitorlástelepen jelentek meg az első lengyel Finnek, Molyok. A Hajógyárból Optimisteket kapott a klub, sőt a siófoki vízügyesek visszajutatták az elszármazott hajópark egy részét, így ismét lettek Kalózok. Agárdról két 470-es érkezett és a Spari is támogatta néhány hajóval a klubot. Volt idő, amikor Star is ékesítette a Pécsi-tó hajóparkját. Jelenleg az egyszemélyes osztályok dominálnak, főleg a Finn és az Optimist, de van néhány Laser és három 470-es is. A Lellei Vitorlás Egylet balatonlellei székhelyének 2010-es megszűnését követően hajóparkját Orfűre telepítette, ami Optimistek, Pille és egy motoros tekintetében bővítette az OVE flottát. 2014-ben az egyesület vásárolt egy új RIB motorost. 2015-ben elkezdődött az orfűi Kalóz flotta építése, mint negyedik és egyben tradicionális helyi hajóosztály felélesztése.

Rendszeres és tradicionális versenyek

rendszeres-es-tradicionalis-versenyekA tó első vitorlásversenye az 1968-ban megrendezett Vásárhelyi Pál Vitorlás Emlékverseny volt. Három évvel később már 8 versenye volt az Orfűieknek. Rendeztek Évadnyitót és Évadzárót, voltak Megyebajnokságok, Alkotmány Kupa a juniorok részére, Lázár deák Emlékverseny a Geodézia szervezésében és természetesen 1971-ben is megrendezték a már tradicionális Vásárhelyi Pál Vitorlás Emlékversenyt. A vitorlás versenyszezon május elején kezdődött és október közepéig tartott. A 70-es évek elején rendszeresek voltak 30-40 hajót számláló mezőnyök a Kalóz osztályban. Visszajártak Orfűre az EVIG, az OVH, az MNB, a Vörös Meteor, a NIKE és a MEDOSZ versenyzői, jöttek Keszthelyről, Zalaegerszegről és még Miskolcról is egységek. A 80-as években fénykorát élte az orfűi vitorlássport. A vitorlázók közössége évente legalább egyszer látogatást tett a Mecsekalján. Nem volt ritka a 40-50 hajós Optimist mezőny. Vannak, akik még emlékeznek rá, hogy egy ízben a földvári Sparisok csuklós busszal és a benne szállított Optimistekkel érkeztek meg az orfűi versenyre. Magyarország első Optimist csapatbajnokságát a Pécsi-tavon bonyolították le. Az Optimisteseknek hosszú éveken keresztül megrendezték a Pécsi Kupát. Hét éven keresztül rendeztek Kettele Kupát, néhány évig volt Mischinger Kupa és AGFA Kupa, majd 1999-2008 között Pécs egyetlen hajósboltjáról elnevezett Regatta Kupa minősült a legnagyobb helyi versenynek. Manapság három hajóosztály, Finn, Laser és Optimist részére rendez az OVE versenyeket. Általában júniusban tartják a Baranya Kupát és júliusban az OVE Kupát, szeptember elején kerül megrendezésre a Regatta Kupa utódja a Compass Vitorlás Napok, 2010-től a szokásos osztályok mellett ismételten a Kalóz hajóosztály részvételével.

Orfűről a szöuli olimpiára

orfurol-a-szouli-olimpiaraA magyar vitorlázás szöuli olimpikonja Székely Antal Orfűn, a Pécsi-tavon kezdett vitorlázni. Édesapja vitorlás csónakjával tette meg az első métereket a tavon és a papája instrukcióit követve gyakorolt egészen addig, míg a Pécsi Vízügyi SE megalakulását követő évében, Heinemann István fel nem figyelt a tehetséges növendékre. Közel öt évet vitorlázott orfűi színekben Kalózzal. Tizennégy éves korára minden orfűi versenyt megnyert, kinőtte a tavat és elindult a szöuli olimpiával megkoronázott sportkarrier. Székely Antal a mai napig aktívan vitorlázik, megszámlálhatatlan bajnoki cím birtokosa, amikor csak teheti, otthon a Pécsi-tavon szeli a hullámokat és részt vesz szinte minden hazai versenyen. Az utóbbi években bekapcsolódott az Orfűn rendkívül népszerű modellvitorlás versenyzésbe, ahol két hajóosztályban is sikeres versenyző.

 

 

 

A szörf klub önálló története

a-szorf-klub-onallo-torteneteMagyarországon az elsők között alakult, még az 1970-es években a vízügyi igazgatóság telepén szakosztály formájában az orfűi szörfösök klubja. A szörf kultúra a 70-es évek közepén már igen népszerű volt, versenyeket rendeztek, megalakult az országos szakszövetség melynek az Orfűiek is tagjai lettek. 1987-ben önálló telephelyet létesítettek a deszkások és megépítették saját vízi bázisukat. Az ezredfordulón szervezetileg is önállósodtak a szörfösök. Az új klub célja, hogy az orfűi tavon szervezendő táborokkal, tanfolyamokkal, oktatásokkal a serdülő és ifjúsági, valamint felnőtt korosztály számára a szörf sport népszerűsítése. A szörf sporttal kapcsolatos tevékenységen keresztül emberi kapcsolatok kialakításának elősegítése, más sportklubokkal és azok tagjaival történő kapcsolattartás. Valamint szörfversenyek és rendezvények szervezése melyek mind népszerűsítik az orfűi vitorlázó életet. 2010-ben a klubnak már 35 tagja volt, az évek folyamán több országos elsőséggel, ifjúsági és válogatott kerettaggal büszkélkedhet, jelenleg is van olimpiai reménysége az OSZK-nak. Az egyesület legjobb eredménye WB futam 4. -ik helyezés. Az OSZK kötelező feladatának tekinti a szörfsport népszerűsítését és az utánpótlás kinevelését.

Csatlakoznak a modellvitorlázók

csatlakoznak-a-modellvitorlazokAz orfűi modellvitorlázás története szinte a tavakkal egyidős. A Pécsi Ércbányász Modellező Klub már a 70-es években rendez versenyeket a Pécsi-tavon. Modellvitorlázó generációk nőnek fel Orfűhöz való kötődés mellett. 2008-tól újabb lökést kap a Pécsi-tavi modellvitorlázás, négy hajóosztályban számos verseny kerül megrendezésre a kis Mecsekaljai településen. 2013-ban a Pécsi Ércbányász Modellező Klub pártoló tagként belép az Orfűi Vitorlás Egyesületbe és ezzel az OVE-ban új szakág alakul. 2015-re Orfű a legnagyobb hazai modellvitorlás bázissá válik, mind az infrastruktúra, mind a versenyek tekintetében.

Megújul a vitorlás telep

megujul-a-vitorlastelepA vitorlás telep felújítási munkálatai 2011 és 2015 között folytak három ütemben. Az első ütemben megvalósult a kikötő déli mólója, amely egyben a modellvitorlázás irányítóhelye is.  A második ütemben elkészült az új vizesblokk, megújult a klubház és a hangár külseje, nyílászárói, teteje. A klubház új berendezéseket kapott. Megtörtént a kerítések cseréje. A harmadik ütemben felújításra került az aszfalt burkolat, a sólyatér térköves burkolatot kapott új támfallal. Kialakításra került a gyeprácsos vendéghajó tároló. Elkészült a telepített dobogó zászlórudakkal. A hangártető nyugati oldalára felkerültek a napkollektorok. A hangár mögött új, kavicsos hajótároló terület készült. A kikötő északi famólója helyére mobil úszóponton került.

Fúzió a szörfösökkel

fuzio-a-szorfosokkelAz Orfűi Szörf Klub tagsága 2015 tavaszán döntött, hogy csatlakozik az Orfűi Vitorlás Egyesület tagságához. A szörfösök beolvadásával jelentős taglétszámú klub jött létre a Mecsek-hegyhát dombjai között meghúzódó kis baranyai tavon.